Silat Ghaib/Tanpa Guru/Seru/Pencak Karomah

Silat Ghaib atau sering kita sebut dengan Silat Tanpa Guru, Silat Seru atau Pencak Gerak Karomah adalah sebuah keilmuan yang dapat mewujudkan satu bayangan gerak imaginatif menjadi satu gerak yang betul-betul benar dalam diri kita. Sehingga apabila kita menginginkan sebuah gerakan ( tarian bunga silat, tepisan silat dan serangan silat atau gerakan lainnya ) bahkan kita belum mengenal sekalipun maka energi di dalam tubuh kita akan melakukan induksi magnetik terhadap imaginasi kita tersebut sehingga kita mampu melakukan gerakan gerakan tertentu seperti apa yang kita inginkan.
Dalam suatu latihan , misal kita menghendaki untuk melakukan gerakan silat atau yang lainnya maka dengan tata cara dan pola tertentu maka tubuh kita akan secara reflek mampu memunculkan gerakan tersebut. Silat Ghaib tersebut dapat terjadi kerana semata-mata adalah proses induksi magnetik yang di dalam istilah mistiknya adalah melakukan penghadiran gerak ghaib.
Di Mind Gym mendalami perkara tersebut tersebut sebagai sesuatu perkara yang cukup menarik. Apa yang menarik? Kerana Silat Ghaib tersebut adalah murni kerana pengolahan energi di dalam tubuh dan dengan pola yang tertentu dapat kita lakukan induksi magnetik terhadap beberapa gerakan yang kita inginkan sehingga kita dapat secara reflek melakukannya. Dengan pemahaman tersebut, bahawa Silat Ghaib tersebut sangat mudah sekali untuk di pelajari dan di lakukan oleh sesiapapun, bahkan oleh orang awam sekalipun.
Manfaat bagi kita yang melakukan pelatihan Silat Ghaib ini adalah :
1. Yang kita olah adalah energi magnetik ( Energi Ilahiah dan bukan Energi Jin/Khodam ), maka secara pasti maka kepekaan kita akan semakin terbuka untuk dapat merasakan energi tersebut sehingga semakin terbukanya kepekaan tersebut maka akan semakin sempurnalah di dalam kita melakukan gerakan-gerakan ghaib tersebut.
2. Putaran Energi Magnetik tersebut secara otomatik akan membuka semua simpul energi di dalam diri kita secara sistematik. Maksudnya ia amat sangat membantu di waktu kita sedang berlatih dengan keilmuan yang lainnya kerana energi magnetik adalah satu elemen yang paling mendasar di waktu kita belajar ilmu hikmah pada khususnya.
3. Dengan semakin mantap Energi Ilahiah yang kita bangunkan maka akan semakin terbuka ketajaman bathin kita untuk melakukan pengesanan magnetik (keberadaan sesuatu penyakit, jin atau yang lainnya).
4. Secara spiritual latihan Silat Ghaib (dengan pola latihan tertentu) adalah merupakan bahagian pembentukan susuk spiritual dalam diri kita yang tentunya akan berkaitan dalam pembentukan sifat diri kita.

Kematangan kita dalam berlatih Silat Ghaib akan memberikan kemampanan potensi Energi Ilahiah dalam diri kita dan akan semakin melengkapi berbagai ragam ilmu hikmah yang ada.
Dengan pemahaman seperti tersebut di atas, maka kita akan dapat memahami ilmu hikmah secara proporsional tanpa menghilangkan sudut spiritualnya. Akan tetapi tetap dalam wacana keilmuan sehingga secara aqidah kita tetap akan terjaga. Ini adalah kerana segala perbuatan atau gerakan yang berlaku adalah datang dari keizinan Allah SWT. Setiap permohonan hanyalah kepada Allah SWT tanpa pergantungan kepada sesuatu makhluk seperti khadam atau yang sejenisnya bahkan sewaktu bersilat, kita sedar 100%.
Namun walaupun pergerakan tersebut mmerupakan pergerakan reflek, kita harus berlatih setiap hari agar pergerakan tersebut dapat menyatu bersama diri kita. Situasi ini samalah dengan seseorang yang belajar silat secara fizikal yang memerlukan masa untuk pandai dan lincah. Wallaahua’lam. [http://mygbercahaya.webs.com/silatghaib.htm]

0 komentar: